2015. október 28., szerda

Trükkök a tanuláshoz

Tanulni is meg kell tanulni

Igaz, hogy most épp őszi szünet van, és nem szép dolog a tanulásról írni, viszont ez a pár nap is  - mint minden szünet - gyorsan elillan, és újra az iskola padban találják magukat a diákok.

Tanulni is meg kell tanulni. Hát ez meg milyen mondat? Elég furán hangzik, de sajnos igaz. Az általános iskola 5. osztálya az, mikor már oldalakat kell elolvasni, megjegyezni, memorizálni, szóval úgy igazán el kell kezdeni tanulni. Itt már nem elég az, hogy az órai figyelem elég, bár tudom, hogy van akinek tényleg elég, de a nagy átlagnak nem. 

2015. október 27., kedd

Új szemlélet az oktatásban, Új számonkérési mód ?

Az alábbiakban Nasinszky Ágnesnek, a Speciális Juttatás és Fejlesztés blog írójának egyik cikkét ajánlom figyelmetekbe:


Halottam olyan oktatási és számonkérési módszerről is, amikor 5.osztályos gyerekek úgy írtak földrajz témazárót,hogy a dolgozat kérdéseit ők állították össze otthon, majd a padtársukkal kicserélték, és házi feladatként otthon megoldották. Azalatt is, amikor összeállították a feladatsort, sok mindent megtanultak. Sőt! Alapos tudásra tettek szert ez alatt. Otthon, teljesen egyedül (szülői, testvéri és tankönyvi segítség nélkül), stresszmentes környezetben oldották meg a feladatokat. Köztudott, hogy a félelem, a drukk rontja a teljesítményt. Bár ez a fajta számonkérés, bizalmi alapon áll, de szerintem jó ötlet, megéri. Persze az is fontos az életre való felkészüléshez, hogy megtanuljanak nyilvánosság előtt, bátran beszélni.

 Az Orvosi Egyetemen azt tanítják, hogy az általános iskolás gyerekek 30-40 percet képesek egyhuzamban figyelni, utána minimum ugyanennyit, de inkább 1 óra szünetet kellene tartani ahhoz, hogy újból teljes koncentrálással követhessék az órai tananyagot.
Gondolom, ez nehezen megoldható, de hát, fel kell tennünk a kérdést, mi a fontosabb, mi a lényeg? Minél több információtömeget rájuk zúdítani, vagy -ugyan lassabb tempóban,- de a minőségre figyelni, hogy minél többen, minél maradandóbb tudást szerezzenek.  Tovább a blogra.

2015. október 26., hétfő

Az óvoda utómunkálatai - otthon


Kötelező az óvoda 3 éves kortól
2015. szeptembere óta kötelező az óvoda 3 éves kortól. Ezt a hírt lehet, szeretni, nem szeretni, de azt gondolom, hogy egy érintett számára sem közömbös.

A három évesek változó kedvvel kezdik el az óvodát; van aki nem akar kiszakadni az otthon melegéből, és az Anya védő karjaiból, van aki pedig boldogan veti bele magát az új élethelyzetbe, a sok színes játék és a sok kis gyermek közösségébe.
Ha eddig bölcsődébe nem járt gyermekünk, akkor ez a helyzet a szülőknek is újdonságot, új feladatokat jelent.

2015. október 22., csütörtök

Kamaszkor testi, lelki változásai

Pszichológusok szerint bizonyos esetekben a kamaszkor egy kezelendő, mentális eset lenne, ha ez állandósulna az ember életében. A jó hír az, hogy ez csupán egy szakasz, aminek egyszer vége lesz.
Kamaszkorban jelentősek a fizikai változások

2015. október 20., kedd

Kamaszok és a telefon

Mikor érdemes telefont venni a gyereknek
A gyerekeimnek meséltem, hogy mikor tinédzser voltam és valamiért nem tudtam időben hazaérni, akkor kerestem egy telefon fülkét az utcán, majd felhívtam a szomszéd házban lakó barátainkat. Nekik elmondtam a mondandómat, akik a soron következő kutya sétáltatásnál felkeresték a szüleimet és átadták nekik az üzenetet.
Ez számukra egy elképzelhetetlen, abszurd szituáció, és ma már nekem is annak tűnik. Igaz, hogy az előző évezredben történt, és valóban úgy is tűnik, mint ha ezer évvel ezelőtt lett volna....

2015. október 16., péntek

A tanulási, és magatartási problémák felismerése és sikeres kezelése

Az alábbiakban Lukács Réka cikkét ovashatjátok a tanulási és magatartási problémákról annak felismeréséről, helyes kezeléséről, fejlesztéséről.



Az új tanáv közeledtével előtérbe kerülnek a gyerekek képességei
Szeptember, és egyben az új tanév közeledtével újra előtérbe kerülnek a gyermekeink képességei, illetve azok esetleges hiánya. Jó esetben a szülők az elsők, akik felismerik, hogy gyermekük valamilyen problémával küzd, de gyakran nem is tudják, hogy mi a baj, csak annyit érzékelnek, hogy “Valami nem stimmel, valami nincs rendben a gyermekemmel”. Vannak, akik bíznak abban, hogy: “Idővel úgyis kinövi”. Sok gyermek valóban kinövi a problémákat, illetve a fejlődés ismert fázisaiba is különböző életkorban lépnek be a gyermekek.
 

2015. október 14., szerda

Kristine Barnett: A szikra / Könyvajánló

Ne kategorizáljuk be a gyereket
Mikor megláttam ezt a könyvet egy plakáton, az volt az első gondolatom, hogy biztosan nem fogom elolvasni, hiszen ki akar zseni gyereket nevelni? Aztán egy barátnőm ajánlotta, hogy olvassam el, mert le sem tudta tenni, annyira tetszett neki. Így elkezdtem olvasni és az egyik legkedvesebb történetemmé vált. A könyv egy autista kisfiúról, Jake-ről szól, aki egy várva várt várt gyerek volt. Édesanyja gyerek napközit vezet házuk garázsában, és már gyerekkora óta az anyaságra készült.

2015. október 12., hétfő

A tizenéves agya még nem fejlődött ki teljesen

A tizenéves agya
még nem fejlődött ki teljesen.
Bizonyos pszichiátriai és neurológiai vizsgálatok kimutatták, hogy a kamaszok agya fizikailag is más mint egy felnőtt agya. A legutóbbi időkig azt gondolták, hogy az ember agyában 5 éves korig végbemegy az alapvető "huzalozás", azaz kifejlődik az agysejtek döntő többsége, és a köztük végbemenő kommunikációs hálózat. 

2015. október 10., szombat

A középső gyerek - szindróma




Az elsőszülött, és a legkisebb között nem mindig könnyű
Vajon létezik ilyen, hogy középső-gyerek szindróma, vagy ezt könnyű rámondani a gyerekünkre, ha történetesen nem úgy viselkedik, ahogy azt elvárjuk tőle? Ha nem is szindróma, de valami lehet a dologban....

2015. október 6., kedd

Kényeztetés kontra feladatok

Nem fog torzulni a személyisége,
ha feladatokat adunk a gyereknek.
A szülő a gyerekének a legjobbat akarja minden esetben, és helyzetben. Ez egy teljesen természetes, normális vágy. Lényeges azonban tisztázni, hogy mit gondolunk legjobbnak. Azt, hogy mindent megadunk neki? Tehermentesítjük minden feladat alól, hogy élvezze a gyermekkorát? Hogy mindent megengedünk neki?  

2015. október 1., csütörtök

Következetesség a gyereknevelésben

Fontos, hogy a szülő reakciói 
kiszámíthatóak legyenek. 
A következetesség egyszerűen annyit jelent, hogy amit kijelentesz ahhoz tartod magad. Ez nagyon egyszerűen hangzik, pedig valójában egyáltalán nem az. Lényeges persze, hogy a szabályok betarthatóak legyenek.