Tanulni is meg kell tanulni |
Igaz, hogy most épp őszi szünet van, és nem szép dolog a
tanulásról írni, viszont ez a pár nap is - mint minden szünet - gyorsan elillan, és
újra az iskola padban találják magukat a diákok.
Tanulni is meg kell tanulni. Hát ez meg milyen mondat? Elég
furán hangzik, de sajnos igaz. Az általános iskola 5. osztálya az, mikor már
oldalakat kell elolvasni, megjegyezni, memorizálni, szóval úgy igazán el kell
kezdeni tanulni. Itt már nem elég az, hogy az órai figyelem elég, bár
tudom, hogy van akinek tényleg elég, de a nagy átlagnak nem.
Van, akinek magától jön, hogy hogyan is tanulja meg a
tananyagot és van, akinek erről fogalma sincs, és bárhogy kínlódik a tankönyv
fölött, valahogy sehogyan sem megy neki, és rendszeresen elsiklik a figyelme. Ugye
mindenki ismeri azt az érzést, mikor már sokadszorra olvas el valamit, és még
mindig fogalma sincs róla.
Sajnos így nem működik a tanulás |
Ennek segítésére írtam össze néhány trükköt, ötletet, amit
tanulásnál érdemes figyelembe venni:
- Iskola után egy kis uzsonna, és egy kis mozgás. Semmi esetre sem TV, képernyős játékok. A mozgás aktivizálja a jobb és a bal agyféltekét, pihenteti az agysejteket.
- Egy pár perc pihenés, relaxálás. Feldúlt állapotban nem lehet koncentrálni.
- Mindig legyen víz az asztalon. Tanulás közben folyamatosan igyunk, mert ha vízhiányos a testünk, az agyunk csökkentett üzemmódban tud dolgozni.
- Hallgatható egy kis háttérzene. A zenehallgatás folyamatosan bekapcsolva tartja a jobb agyféltekét, és kellemes lelkiállapotot biztosít.
- Még aznap érdemes foglalkozni az anyaggal, mert az agy a hallottak 80%-át elfelejti 24 órán belül.
- 20-25 percenként tartsunk 5 perc szünetet. A rövidtávú memória ennyi idő alatt megtelik.
- Akinek nehezebben megy a tanulás, mindig készítsen jegyzetet. Akár használjon színes tollakat, filctollakat.
- Ha nem annyira megy az anyag, még vannak homályosabb foltok a megértésben, próbáljuk meg valakinek elmagyarázni. Így más üzemmódba kapcsol az agyunk, és ahogy felkészülünk rá, vagy ahogy magyarázzuk, számunkra is érthetővé válik az anyag.
- Hasznos lehet, ha felvesszük, és visszahallgatjuk. Ha sokszor visszahallgatjuk egyre inkább megtanuljuk, és mivel hangosan elmondtuk, még a beszédkészségünk is fejlődik közben.
- Beszéljünk a megtanult anyagról. Mondjuk fel valakinek, mert így kerül fel az i-re a pont. Az agyunk így kap egy végső megerősítést, mert a tananyagot az tudja igazán, aki el is tudja mondani.
Egy saját történetet szeretnék leírni, ami szintén hasznos
lehet valakinek:
Mikor a lányom ötödikes lett, és szembesül a fent leírt
problémával, hogy oldalakat kellett megtanulnia a másnapi dolgozathoz, már egy
órája kínlódott és a végén közölte, hogy nem tudja, hogy hogyan fogjon hozzá a
tanuláshoz. Kérdezte tőlem, hogy hogyan tanuljon. Bizony kerekedett a szemem,
mert nem vagyok szakértő, nem tudom, hogy ezt hogyan kell megtanítani, egy két
hasznos dolgot mondtam neki, de még így sem volt az igazi. Ekkor támadt egy
ötletem. Két évvel idősebb fiamat (aki ilyen kérdést nem tett fel annak idején)
megkértem, még egy kis zsebpénzt is felajánlottam, hogy tanítsa meg a húgát
tanulni. Bevonultak a szobába egy másfél órára. Fogalmam sincs, hogy mi
hangzott el, de azt tudom, hogy a lányom csillagos ötös dolgozatot írt, tehát
sikeres volt az oktatás és azóta sem tett fel ilyen kérdést.
A hasonló korúak könnyebben tanulnak egymástól, hiszen azt kell átadni, amivel mindennap foglalkoznak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése